צוותי חינוך והנהלה
פעילויות במתחם בן-גוריון בנגב
פעילויות במתחם צריף בן-גוריון (חווית הצריף)
מספר תוכנית בגפ"ן: 13268
תקציר של הפעילות: צריף המגורים של פולה ודוד בן-גוריון בקיבוץ שדה בוקר נשמר כפי שהיה ביום מותו של דוד בן-גוריון ב-1973. בצוואתו כתב: "אבקש כי המבנה בשדה בוקר אשר שימש כמקום מגורי עד ליום פטירתי ישמר בצורתו הנוכחית על כל הריהוט, הספרים וכתבי העת המצויים בו." באתר צריף בן-גוריון, מתחם תערוכות אינטראקטיביות: מיצג האנימציה 'בן-גוריון מארח', שולחנות הפעלה הבוחנים את משנתו במבחן הזמן, סרט העוסק בדילמות של מנהיג 'איזהו מנהיג', תערוכת "הזקן והעם", תערוכה פעילה הבוחנת את הקשר בין המנהיג לציבור. גולת הכותרת- ביקור בצריף המגורים של פולה ודוד בן-גוריון שנשתמר כפי שהייתה לבקשת בן-גוריון בצוואתו. בצריף המגורים תחשפו לדמותו של בן-גוריון ואישיותו בהתבוננות בחפצים האישיים שלו אותם בחר להציג בביתו- כל אלה ועוד ייחשפו אט אט במהלך הסיור המרתק, שבסופו תכירו את האיש הקטן-גדול הזה קצת יותר לעומק.
מטרה מרכזית: חשיפה לדמותו של בן-גוריון ואישיותו בהתבוננות בחפצים האישיים שלו אותם בחר להציג בביתו ושיח על מנהיגות, חלוציות, התיישבות וחברת מופת
שכבות גיל: ילדי הגן | א' | ב' | ג' | ד' | ה' | ו' | ז' | ח' | ט' | י' | י"א | י"ב | י"ג | י"ד | צוותי חינוך | הורים | חיילים | מנהלים
משך הזמן: שלוש שעות
פארק חלוציות (חינוך התנסותי)
מספר תוכנית בגפ"ן: 13297
תקציר של הפעילות– פארק החלוציות, הממוקם במטע הזיתים באתר הצריף, ממחיש בצורה חווייתית את תפיסת החלוציות והמנהיגות של בן-גוריון. בפארק חמש תחנות, שכל אחת מהן תוכננה בהשראת אמירה חלוצית של בן-גוריון. ניתן לפעול בדרכים שונות, אך אם הקבוצה תבצע את המשימה ברוח בן-גוריון, סיכויי ההצלחה שלה יהיו גבוהים יותר. בסיום כל תחנה נבחן יחד את האתגרים האישיים והקבוצתיים ונחבר אותם לאתגרים איתם מתמודדת החברה הישראלית היום. התחנות השונות עוסקות בשותפות מול תחרות, התמודדות על כישלונות, תעוזה והתמדה, חוסר שוויון בחברה, וחשיבה יצירתית, וכולם נלמדים דרך התנסות חווייתית וקבוצתית נעימה הנחרטת בזיכרון בצורה שונה מלימודים על נושאים אלו בכיתה.
מטרה מרכזית: לחוות ולהמחיש היבטים שונים של מושגי חלוציות ומנהיגות, לבחון את הרלוונטיות של מושגים אלו, ולעודד אזרחות פעילה וישירה.
שכבות גיל: ז' | ח' | ט' | י' | י"א | י"ב | י"ג | י"ד | צוותי חינוך | הורים | חיילים | מנהלים
משך זמן: שעתיים
משפט העם
מספר תוכנית בגפ"ן: 13142
תקציר של הפעילות: בן-גוריון מגיע לבית המשפט כדי להשמיע את קולו בחמישה נושאים ואירועים היסטוריים: הקמת המדינה, פרשת אלטלנה, פיזור האוכלוסין ועיירות הפיתוח, יחסי דת ומדינה והסכם הסטטוס קוו, והיחסים שבין מדינת ישראל ליהדות התפוצות. הציבור כולו מוזמן לשמש חבר מושבעים בבית המשפט הדמיוני שיצרנו: להכיר מקרוב את האירועים והדמויות, להקשיב למגוון העמדות ובסוף ? להצביע ולהשפיע. המיצג נמצא במכון למורשת בן-גוריון שבמדרשת בן-גוריון. קיימת גם אפשרות צפייה ופעילות וירטואלית-אינטראקטיבית מכל מקום!
מטרה מרכזית: לתת ידע רחב ומעמיק סביב סוגיה היסטורית שמעניינת את בני הנוער באופן חוויתי ומושך, לעורר מודעות למשתנים הקשורים בקבלת החלטות: מטרות, ערכים, נתונים ואילוצי המציאות, להבין את המורכבות והחשיבות של קבלת החלטות, ולשפוט החלטות היסטוריות שמשפיעות על החברה הישראלית עד היום.
שכבות גיל: ו' | ז' | ח' | ט' | י' | י"א | י"ב | י"ג | י"ד | צוותי חינוך | הורים | חיילים | מנהלים
משך הזמן: שעה וחצי
הארכיון
מספר תוכנית בגפ"ן: 14808
תקציר של הפעילות: בארכיון בן-גוריון נמצאים כמה מסמכים מהרגעים המכוננים של מדינת ישראל . הביקור באולם התצוגה החדש של הארכיון ישפוך אור על נושאים ורגעים ישראליים מכוננים . ארכיון בן-גוריון קם במדרשה הנושאת את שמו בשנות השבעים, לאחר מותו של ראש הממשלה הראשון. בארכיון שמורים יומניו, מכתבים, מאמרים ונאומים וכן פרוטוקולים מהגופים המרכזיים שעמד בראשם, המייצגים את פועלו מתחילת המאה ה-20 ועד מותו ב-1973. במרכז המבקרים החדש אנו מתמקדים בכמה נושאים מרכזיים ומספרים את סיפורם דרך מסמכים נבחרים מהארכיון. החוויה הכוללת היא של למידה המעוררת התרגשות ומבוססת על גילוי. הביקור המודרך לא עוצר בלימוד על סוגיות היסטוריות, אלא מחזיר אותן לישראל של ימינו ושואל שאלות רלוונטיות לחיי המשתתפים. הביקור בארכיון יכול להיות חלק מתכנית חינוכית רחבה יותר, ובמרחב נמצאים גם צריף בן-גוריון, המכון למורשת בן-גוריון וכן אחוזת הקבר.
מטרה מרכזית: היכרות מעמיקה עם דמותו של בן-גוריון ועם כמה מהסוגיות המשמעותיות בעיצוב המדינה והחברה, ודרכה דיון ברלוונטיות שלהם לחיי המשתתפים ושיחה על מנהיגות, שייכות ואחריות
שכבות גיל: י"א | י"ב | צוותי חינוך | חיילים | מנהלים
משך הזמן: שעה וחצי
פעילויות בכל רחבי הארץ
קפה בערך - החיבור שבדרך (גיבוש תרבות בית ספרית המבוססת על ערכים משותפים בדרך אל דמות הבוגר הרצוי)
מספר תוכנית בגפ"ן: 24591
תקציר של הפעילות: העיסוק בערכים מהווה את בסיס השיח ליצירת תרבות בית ספרית . מה הם הערכים המובילים שלכם בבית הספר? איזה דמות בוגר הייתם מעוניינים לראות בסיום לימודיו אשר ישתלב באופן הראוי ביותר בחברה הישראלית? איך משנתו, דמותו ומנהיגותו של בן- גוריון יכולים לסייע לשיח של בחירת הערכים המובילים בבית הספר? נכיר את תפיסותיו של בן -גוריון הקשורות לחברה הישראלית ונצא למסע בחירת ערכים סביב קפה ומאפה . על דמות הבוגר היוצא משערי מערכת החינוך יש לדבר. המודל הארגוני, ערכי הליבה ושפת התרבות הארגונית של בית הספר מקרינים על הלמידה הבית ספרית כמו גם על ההתפתחות האישית, הלמידה הרגשית והחברתית של כל תלמיד. בפעילות נייצר תשתית של שיח ערכי היוצא מהלב תוך תחושת חיבור והבנת הדרך.
מטרה מרכזית: יציאה למסע קצר של בירור ערכי אישי וארגוני. תפיסתו וערכיו של בן גוריון יהוו בסיס לשיח לקראת הבנייה של תרבות בית ספרית , שלה שפה מאחדת ומאוחדת והיא מושתת על הערכים השונים והמגוון בצוות.
שכבות גיל: צוותי חינוך | הורים | חיילים | מנהלים
משך הזמן: שעה וחצי
פארק חלוציות נייד (למידה התנסותית בצריף)
מספר תוכנית בגפ"ן: 13125
תקציר של הפעילות: פארק החלוציות הינו מתחם של למידה התנסותית, הממחיש בצורה חווייתית את תפיסת החלוציות והמנהיגות של בן-גוריון. התחנות מאפשרות פלטפורמה אקטיבית ומהנה שדרכן נדון בערכים, נבחן האתגרים האישיים והקבוצתיים ונחבר אותם לאתגרים איתם מתמודדת החברה הישראלית. במהותה, למידה התנסותית הינה תהליך של יצירת משמעות מתוך התנסות חוויתית ישירה. פארק החלוציות וחמשת התחנות שבו נבנו במיוחד כדי ללמוד ולדון בהיבטים שונים של חלוציות ומנהיגות. בסוף כל התנסות קבוצתית נערך דיון שבו המדריכה מעבדת יחד עם הקבוצה את המשימה, מבהירה שהמשחק היה משל ודנה בנמשל שלה, ומזקקת תובנות שרלוונטיות לחיי היומיום של המשתתפים. התחנות השונות עוסקות בשותפות מול תחרות, התמודדות על כישלונות, תעוזה והתמדה, חוסר שוויון בחברה, וחשיבה יצירתית, וכולם נלמדים דרך התנסות חוויתית וקבוצתית נעימה הנחרטת בזיכרון בצורה שונה מלימודים על נושאים אלו בכיתה.
מטרה מרכזית: לחוות ולהמחיש היבטים שונים של מושגי חלוציות ומנהיגות, לבחון את הרלוונטיות של מושגים אלו, ולעודד אזרחות פעילה וישירה.
שכבות גיל: ז' | ח' | ט' | י' | י"א | י"ב | י"ג | י"ד | צוותי חינוך | חיילים | מנהלים
משך הזמן: שעתיים
תיק צופן - משולחנו של בן-גוריון (קווסט פותחים שולחן)
מספר תוכנית בגפ"ן: 15842
תקציר של הפעילות: תנו לנו חצי שעה ונהפוך את הכתה שלכם לחדר בריחה חדשני ומושך שכל הכיתה תשמח ללמוד דרכו על ערכים שהיו קרובים לליבו של מייסד המדינה! אם נרצה לדעת במה עוסק אדם, כל אדם, ובוודאי ראש ממשלה, נוכל לשאול מה נמצא על שולחן עבודתו או עבודתה? השאלה רלוונטית בימינו, גם אם שולחן העבודה העכשווי לובש צורות חדשות ומופיע במחשב או בטלפון הנייד. באמצעות חדר הבריחה אנו נשאל מה נמצא על שולחן עבודתו של ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל? מה היה חשוב לו? מה היו תחומי העניין שלו? חדר הבריחה יכול להפעיל מספר קבוצות קטנות בו-זמנית בחלל הכיתתי, כך שכל התלמידים יהיו מעורבים בפיצוח אתגרים ומשימות הנוגעות לערך העבודה, ערך הלמידה, חיבור למורשת, חדשנות, ומחוייבות לכלל. מתוך שולחן העבודה של בן גוריון, טקסטים שכתב, ומבחר חפצים אישיים נציץ לעולמו של בן-גוריון, נצא למשימות חקר, נחבר יחד רמזים, ונכיר דרכם את ראש הממשלה הראשון מזווית מעט שונה.
מטרה מרכזית: הכרות חווייתית עם דוד בן-גוריון תוך כדי למידת הערכים שהיו חשובים לו באמצעות התנסות בחקר מקורות.
שכבות גיל: ח' | ט' | י' | י"א | י"ב | י"ג | י"ד | צוותי חינוך | הורים | חיילים | מנהלים
משך הזמן: שעה וחצי
משפט העם און- ליין
מספר תוכנית בגפ"ן: 13142
תקציר של הפעילות: בן-גוריון מגיע לבית המשפט כדי להשמיע את קולו בחמישה נושאים ואירועים היסטוריים: הקמת המדינה, פרשת אלטלנה, פיזור האוכלוסין ועיירות הפיתוח, יחסי דת ומדינה והסכם הסטטוס קוו, והיחסים שבין מדינת ישראל ליהדות התפוצות. הציבור כולו מוזמן לשמש חבר מושבעים בבית המשפט הדמיוני שיצרנו: להכיר מקרוב את האירועים והדמויות, להקשיב למגוון העמדות ובסוף ? להצביע ולהשפיע. המיצג נמצא במכון למורשת בן-גוריון שבמדרשת בן-גוריון. קיימת גם אפשרות צפייה ופעילות וירטואלית-אינטראקטיבית מכל מקום!
מספר תוכנית בגפ"ן: 13142
תקציר של הפעילות: בן-גוריון מגיע לבית המשפט כדי להשמיע את קולו בחמישה נושאים ואירועים היסטוריים: הקמת המדינה, פרשת אלטלנה, פיזור האוכלוסין ועיירות הפיתוח, יחסי דת ומדינה והסכם הסטטוס קוו, והיחסים שבין מדינת ישראל ליהדות התפוצות. הציבור כולו מוזמן לשמש חבר מושבעים בבית המשפט הדמיוני שיצרנו: להכיר מקרוב את האירועים והדמויות, להקשיב למגוון העמדות ובסוף ? להצביע ולהשפיע. המיצג נמצא במכון למורשת בן-גוריון שבמדרשת בן-גוריון. קיימת גם אפשרות צפייה ופעילות וירטואלית-אינטראקטיבית מכל מקום!
שכבות גיל: ו' | ז' | ח' | ט' | י' | י"א | י"ב | י"ג | י"ד | צוותי חינוך | הורים | חיילים | מנהלים
משך זמן: שעה וחצי
הדרמה של החלוציות (השתלמות חלוציות ותיאטרון פלייבק)
מספר תוכנית בגפ"ן: 16501
תקציר של הפעילות: ההשתלמות תזמן עיסוק בחלוציות כמושג וככלי בחיים שלנו, כמורות וכבנות אדם. לאורך ההשתלמות נכיר חלוצים וחלוצות בדגש על הנגב ונעשה שימוש בתיאטרון פלייבק – תיאטרון אימפרוביזציה שמציג ומפרש סיפורים אישיים ורגעים מהחיים ? כדי לעבד את סיפורי החלוציות. הפלייבק משמש הזדמנות לשותפות מסוג שונה: להנות, להשתחרר ולהפתיע, להיכנס לסיפורים של אחרות ולהכניס לסיפורים אישיים, להקשיב, לנוע, לקיים דיאלוג פנימי וחיצוני, לשחק, להשתמש בדמיון ובאינטואיציה וגם – להכיר תבניות פלייבק וטכניקות אימפרוביזציה, בהן ניתן להשתמש גם בכתה. ההשתלמות תכלול ביקורים באתרים, סדנאות, סיורים ומפגשים. ההשתלמות מתאימה לכל אשת חינוך, אין צורך בניסיון מוקדם בתחום הדרמה והתיאטרון.
מטרה מרכזית: מפגש החלוציות בנגב והחלוציות שבתוכנו – בחינת הקשרים האפשריים בין חוויית ההוראה לחוויית החלוציות – חווית תיאטרון הפלייבק ככלי לעבודה אישית וחינוכית
שכבות גיל: צוותי חינוך | מנהלים
משך הזמן: 60 ש"ש