fbpx

תוצאות נוספות...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

תלמידי בית ספר

פעילויות במתחם בן-גוריון בנגב

פעילויות במתחם צריף בן-גוריון (חווית הצריף)

מספר תוכנית בגפ"ן:  13268
תקציר של הפעילות: מתחם הצריף משמש מקור השראה לחזון מרחיק לכת, למנהיגות נחושה ולעשייה חלוצית – אשר אינה משלימה עם המציאות ושואפת לשנותה.
הצריף הינו מתחם מוזיאלי חינוכי, שמרכזו צריף המגורים של דוד ופולה בן-גוריון וסביבו מרכז הדרכה מתקדם ותערוכות מתחדשות, כדוגמת תערוכת 'הזקן והעם'. התערוכה עוסקת בקשר בין בן-גוריון לבין הציבור הישראלי ולמעשה ביחס שבין המנהיג לעם בעזרת סוגיות היסטוריות מעוררות דיון ומחשבה: עִִבְְרוּּת שמות, כנס הנוער בשיח' מוניס וסוגיית השליחות והקריירה והכינוס בוואדי סאליב. בכל אחד ממקרי המבחן מובאים שני צדי השיח כדי לנסות ולפענח מה הניע את שני הצדדים ואיך הם חוו את המפגש.
מטרה מרכזית: חשיפה לדמותו של בן-גוריון ואישיותו בהתבוננות בחפצים האישיים שלו אותם בחר להציג בביתו ושיח על מנהיגות, חלוציות, התיישבות וחברת מופת
שכבות גיל: ילדי הגן | א' | ב' | ג' | ד' | ה' | ו' | ז' | ח' | ט' | י' | י"א | י"ב | י"ג | י"ד | צוותי חינוך | הורים | חיילים | מנהלים
משך הזמן: שלוש שעות
פעילויות במתחם צריף בן-גוריון
פארק חלוציות

פארק חלוציות (חינוך התנסותי)

מספר תוכנית בגפ"ן: 13297
תקציר של הפעילות: 'תעזו! תתמידו! תצליחו!' אמר בן-גוריון. הפארק ההתנסותי ממוקם בלב מטע הזיתים הסמוך לצריף בן- גוריון.
הפארק מייצר סימולציות של חלוציות ומנהיגות בעזרת דינמיקה קבוצתית ברוח מנהיגותו של בן-גוריון וברוח החלוצים והחלוצות שלא השלימו עם המציאות. בעזרת חינוך התנסותי בפארק החלוציות אנו למדים על דרך קבלת ההחלטות של החלוצים, של הקבוצה ושלנו.
מטרה מרכזית: לחוות ולהמחיש היבטים שונים של מושגי חלוציות ומנהיגות, לבחון את הרלוונטיות של מושגים אלו, ולעודד אזרחות פעילה וישירה.
שכבות גיל: ז' | ח' | ט' | י' | י"א | י"ב | י"ג | י"ד | צוותי חינוך | הורים | חיילים | מנהלים
משך זמן: שעתיים

משפט העם

מספר תוכנית בגפ"ן: 13142
תקציר של הפעילות: מיצג אינטראקטיבי המביא לפתחם של המבקרים דילמות היסטוריות משולחנו של דוד בן-גוריון, כאשר המבקרים מהווים חבר מושבעים המצביעים ומשפיעים על המשך התסריט באמצעות שלט אישי. המיצג בוחן סוגיות גורליות בתולדות העם והמדינה דוגמת הכרזת המדינה, פרשת אלטלנה, פיזור האוכלוסין לעיירות הפיתוח ויחסי ישראל והתפוצות.
מטרה מרכזית: לתת ידע רחב ומעמיק סביב סוגיה היסטורית שמעניינת את בני הנוער באופן חוויתי ומושך, לעורר מודעות למשתנים הקשורים בקבלת החלטות: מטרות, ערכים, נתונים ואילוצי המציאות, להבין את המורכבות והחשיבות של קבלת החלטות, ולשפוט החלטות היסטוריות שמשפיעות על החברה הישראלית עד היום.
שכבות גיל: ו' | ז' | ח' | ט' | י' | י"א | י"ב | י"ג | י"ד | צוותי חינוך | הורים | חיילים | מנהלים
משך הזמן: שעה וחצי

מרכז המבקרים של הארכיון למורשת בן-גוריון

מספר תוכנית בגפ"ן: 14808
תקציר של הפעילות: בארכיון שמורים יומנים, מכתבים, נאומים ופרוטוקולים שכתב ה"זקן" ושקיבל במרוצת השנים. מאות אלפי המסמכים נוגעים בכל האירועים המכוננים של הציונות ושל מדינת ישראל מראשית המאה העשרים
ועד למותו של בן-גוריון ב-1973 והתבוננות בהם מאפשרת מבט מקיף ורב ממדי. הביקור במרכז המבקרים של הארכיון מהווה בסיס איתן להעמקת דיונים רלוונטיים לקבוצות שעניינן פיתוח מנהיגות, ממלכתיות, יהדות ויחסי דת ומדינה, החברה הישראלית והנגב.
מטרה מרכזית: היכרות מעמיקה עם דמותו של בן-גוריון ועם כמה מהסוגיות המשמעותיות בעיצוב המדינה והחברה, ודרכה דיון ברלוונטיות שלהם לחיי המשתתפים ושיחה על מנהיגות, שייכות ואחריות
שכבות גיל: י"א | י"ב | צוותי חינוך | חיילים | מנהלים
משך הזמן: שעה וחצי

סמינרים חד/דו יומיים​

סמינר דו יומי חברה ישראלית (יזמות בנגב כהשראה)

מספר תוכנית בגפ"ן: 14224

תקציר של הפעילות:  סמינר ערכי הכולל סיורי שטח, מפגש עם דמויות מרתקות וסדנאות חווייתיות להכרות עם החברה הישראלית על גווניה ועל המתחים שבה. המשתתפים יתמודדו עם נושאים של מרכז מול פריפריה, זרמים ביהדות, חיים משותפים של יהודים וערבים. במהלך הסמינר נזמן למשתתפים מפגש עם הגוונים השונים של החברה הישראלית, עם מעשים חברתיים שמהווים גשר בין קבוצות בעלות זהות שונה זו מזו. המגוון הוא אחד מיתרונותיה של החברה בישראל, אבל השונות הרבה בחברה יכולה להוות גם מכשול וקושי. כך, מהווה המגוון הן יתרון והן חיסרון בשאיפה לבנייתה של חברת מופת בישראל. הסמינר נועד לחזק את תחושת האחריות והשייכות של המשתתפים לחברה מגוונת זו ולזמן דרכים לפעול בתוכה מתוך מטרה לקדם את בנייתה של חברת המופת הישראלית ועידוד מנהיגות צעירה. במהלך הסמינר ייחשפו המשתתפים לשלושה מרחבים גיאוגרפיים, חברתיים ותרבותיים מגוונים המרכיבים את החברה הישראלית ולמתחים המלווים אותם. יפגשו אנשים אשר חיים במרחבים הללו ופועלים בתוכם ליצירת חברת מופת וכחלק מעקרונות הלמידה ההתנסותית יצרו תוצרים אשר משקפים את המורכבויות והתובנות שעלו במהלך הסמינר.

מטרה מרכזית: ברור אישי של המשתתפים על הדרכים להשפיע על אופי התנהלות החברה הישראלית המגוונת, תוך בחינת החברה הישראלית כחברה מגוונת, עם דגש על חיים משותפים של חילונים ודתיים, ערבים ויהודים, במרכז ובפריפריה.

שכבות גיל: י' | י"א | י"ב

משך הזמן: יומיים

סמינר יזמות בנגב (יום חוויתי לתלמידים במכון)

מספר תוכנית בגפ"ן: 30531

תקציר של הפעילות:  יום הפעילות מציע לתלמידים להכיר ולהתבונן במנהיגות, בהחלטות ובדילמות של אחד ממכונני המדינה ממספר זוויות שונות ומרתקות: אנו תופרים לכל קבוצה את הפעילות המתאימה לתכנית הלימודים, לתחומי העניין ולגילאי התלמידים מתוך סל פעילויות מגוון הכולל ביקור בצריף בן-גוריון ושיח על האדם הפרטי והמנהיג, פעילות בפארק חלוציות: חוויה של משימות ODT ובחינת השתקפותן בחיים האישיים של התלמידים, מיצג אינטראקטיבי 'משפט העם': בחינה של דילמות היסטוריות בהשתתפות אקטיבית של המשתתפים, ושיח על קבלת החלטות ומנהיגות באולם קולנוע פרטי, תערוכת 'הזקן והעם': בתערוכה אינטראקטיבית נבחן את הקשר בין מנהיג למונהגים, ונעלה שאלות על גבולות השפעת המנהיג ועל גיוס למשימה ולהקשבה, ולפגוש סוגיות הממשיכות ללוות אותנו עד היום. ליד קבר בן-גוריון, על מצוק המשקיף לנחל צין, נדון בחזון אישי, בחזון כללי, ובאתגר של חתירה להגשמת חזון במציאות מורכבת.

מטרה מרכזית: התבוננות במנהיגות, בהחלטות ובדילמות של אחד ממכונני המדינה ממספר זוויות שונות, ובחינת הרלוונטיות של מנהיגות בן-גוריון לחברה הישראלית היום

שכבות גיל: ז' | ח' | ט' | י' | י"א | י"ב

משך הזמן: יומיים

'לקום ולעשות מעשה'- סמינר מנהיגות

מספר תוכנית בגפ"ן: 13452

תקציר של הפעילות:  דוד בן-גוריון האמין בכוחו של הנוער לחולל שינוי ובנגב כאתגר המעורר ליזמות וחדשנות. בסמינר נעסוק בשני נושאים אלה. "כי תעודת הנוער, וכן תעודת כל איש טוב במדינה- היא להרבות אור, לעשות קצת יותר משהמדינה מחייבת אותו" (דוד בן-גוריון) הסמינר אפשרי במתכונת חד יומית או דו יומית והוא מתקיים במרחב המכון למורשת בן-גוריון ובצריף בן-גוריון.

מטרה מרכזית: הבנת כוחו של הנוער וחשיבה אלו יוזמות והזדמנויות ניתן לקחת בהיבט החברתי

שכבות גיל:  י' | י"א | י"ב | צוותי חינוך | חיילים | מנהלים

משך הזמן:  אפשרי בסמינר דו יומי או חד יומי

פעילויות בכל רחבי הארץ

סדנאות

בונים חברה (מעורבות וערבות בחברה הישראלית)

מספר תוכנית בגפ"ן: 12511

תקציר של הפעילות:  איפה נעדיף לחיות – לצד הדומים לנו או לצד השונים? מה היתרונות של כל בחירה ואיך אנחנו מגיבים למגוון חברתי? דרך משחק סימולציה, נתמודד עם כמה מהשאלות המרכזיות שקשורות לחיים בישראל. החברה הישראלית מורכבת מקבוצות רבות של אזרחים החיות באותו מרחב משותף. אחד האתגרים הגדולים שלנו כחברים בה הוא לראות את הפוטנציאל והיתרונות במצב כזה על מנת להתמודד עם הקשיים שעולים מהשוני בין אותן הקבוצות, ולעצב חברה בה לכולם יש מקום לחיות בכבוד ובשוויון. בסדנה זו, אנו משתמשים בכלים שונים לשיקוף המבנה החברתי והעמדה האישית של המשתתפים כלפי מבנה זה.

מטרה מרכזית: היכרות עם המגוון הקיים בחברה בישראל, תוך כדי דיון ביתרונות ובחסרונות הגלומים במגוון זה ובירור אישי וקבוצתי לגבי הערכים המרכזיים הקשורים למגוון ומידת האחריות של המשתתפים על עיצוב החברה.

שכבות גיל:  ח' | ט' | י' | י"א | י"ב

משך הזמן: שעה וחצי

עץ במדבר

מספר תוכנית בגפ"ן:  30523

תקציר של הפעילות:  מה המשמעות של חיים במדבר? האם בני אדם צריכים לקחת על עצמם את האתגר הגדול הזה? איך מתמודדים צמחים עם החיים במדבר? פעילות זו מבקשת לקיים דיון עם הילדים סביב סוגיות אלה ולעזור להם לחשוב על התמודדות אישית שלהם עם קשיים בחייהם. השיח יוצא מסיפור הילדים "עץ במדבר" שכתבה אבירמה גולן.

מטרה מרכזית: שיח על קשיים ודרכי התמודדות בהקשר האישי, ובהקשר של החיים בנגב

שכבות גיל:   ילדי הגן | א' | ב' | ג'

משך הזמן: שעה וחצי

אקשן: מנהיגות- לראות דברים קצת אחרת

מספר תוכנית בגפ"ן:  6413

תקציר של הפעילות:  דוד בן-גוריון, מכונן מדינת ישראל, הציב אתגר גדול לבני הנוער הישראלים אז והיום – אחריות והתגייסות למען החברה הישראלית והמדינה. על פי השקפתו, בני הנוער בכלל וקבוצות המנהיגות שבנוער בפרט הם החלוצים הצועדים לפני המחנה, הכוח שיכול לחולל שינוי. התכנית יוצאת מתוך עולמו האישי של התלמיד, תוך עידוד וקריאה ללקיחת אחריות ומעורבות. היא מזמנת עיסוק בתופעת המנהיגות על כלל מרכיביה: יחסי מנהיג-מונהגים, יצירתיות, שיתוף פעולה, מקור סמכות, יזמות ופעולה מעבר לעצמך – לטובת החברה בה חיים המשתתפים. התכנית מזמנת ברור על מקומו של הנוער בחברה הישראלית בסיטואציות של מנהיגות, הן כמונהגים והן כמנהיגים, תוך ליבון סוגיות חברתיות-ערכיות ובחינת מורשתו של דוד בן-גוריון והרלוונטיות שלה לימינו.ניתן לקיים כסמינר/יום עיון או כתכנית של מספר מפגשים ארוכי טווח. אפשרי בשילוב עם סיורים באזור הנגב או אזור חיפה.

מטרה מרכזית: לחשוף את קבוצות הנוער לערכים העומדים בבסיסה של המנהיגות, אם במובנה הכללי ואם במובנה המעשי, ולבחון כיצד ניתן ליישם אותם בתפקידים אותם ממלאים בני הנוער בבית הספר ובקהילה אליה הם משתייכים.

שכבות גיל:  ד' | ה' | ו' | ז' | ח' | ט' | י' | י"א | י"ב | צוותי חינוך | מנהלים

משך הזמן: שעה וחצי

פארק חלוציות נייד (למידה התנסותית בצריף)

מספר תוכנית בגפ"ן:  13125

תקציר של הפעילות: פארק החלוציות הינו מתחם של למידה התנסותית, הממחיש בצורה חווייתית את תפיסת החלוציות והמנהיגות
של בן-גוריון.
הפארק מייצר סימולציות של חלוציות ומנהיגות בעזרת דינמיקה קבוצתית ברוח מנהיגותו של בן-גוריון וברוח
החלוצים והחלוצות שלא השלימו עם המציאות.
בעזרת חינוך התנסותי בפארק החלוציות אנו למדים על דרך קבלת ההחלטות של החלוצים, של הקבוצה ושלנו.

מטרה מרכזית: לחוות ולהמחיש היבטים שונים של מושגי חלוציות ומנהיגות, לבחון את הרלוונטיות של מושגים אלו, ולעודד אזרחות פעילה וישירה.

שכבות גיל: ז' | ח' | ט' | י' | י"א | י"ב | י"ג | י"ד | צוותי חינוך | חיילים | מנהלים

משך הזמן: שעתיים

חותם עלי ליבנו (השואה והחברה הישראלית)

מספר תוכנית בגפ"ן: 13878

תקציר של הפעילות: יחד נצא למסע רגשי ושכלתני שבו נרכיב ציר זמן של התפתחות מלחמת העולם השניה כפי שמשתקפת מסיפורה האישי של ניצולת שואה, ונלמד מניצולים שעשו מעשים ששינו את פני החברה מה המסקנות שלהם לגבי החברה הישראלית. 

מטרה מרכזית: הכרות עם אירועים היסטוריים ודמויות בנות גילם של הילדים בתקופת השואה ועידוד לאמפתיה כלפיהן, הבנה שאחד מלקחי השואה האפשריים הוא יצירת חברת מופת שתהווה ניגוד למציאות החיים שיצרו הגרמנים בשואה, ועידוד התלמידים לעשייה חברתית, כשמעשיהם של ניצולי שואה אקטיביסטים משמשים כמקור השראה.

שכבות גיל: ז' | ח' | ט' | י' | י"א | י"ב | צוותי חינוך | הורים | חיילים

משך זמן: שעה וחצי

 

מעצמאות אישית לעצמאות לאומית

מספר תוכנית בגפ"ן: 13792

תקציר של הפעילות:  סדנה תוססת ומעוררת מחשבה העוסקת בקשר בין עצמאות להתבגרות ובאופן שבו ערכים פועלים בחיי היומיום. בפעילות נכיר את מגילת העצמאות ונחווה משימה של קבלת החלטות. נבחן את ערכינו למול הערכי המדינה, ואת הרלוונטיות שלהם לחיינו. בסנדה  נכיר את מגילת העצמאות כטקסט יהודי וישראלי מכונן, טקסט שהוא רלוונטי לחיי המשתתפים ולחברה בישראל ואת הרקע ההיסטורי בו נוצרה. הנערים והנערות עוברים תהליך של התבגרות. האם הם גם יוצאים לעצמאות מחשבתית ולקיחת אחריות ערכית? הסדנא היא הזדמנות לפגוש בתהליך דומה שעבר העם היהודי ובייחוד הישוב העברי בארץ עם קום המדינה. זוהי גם הזדמנות למשתתפים לבחון את ערכיהם למול הערכים שנבחרו כערכיה המובילים של המדינה, ולבחון את הרלוונטיות שלהם לחיינו. באמצעים של משחק תחרותי ושיח ערכי נעסוק בקשר בין עצמאות להתבגרות ובאופן שבו ערכים פועלים בחיי היומיום.

מטרה מרכזית: הכרות עם הערכים שעומדים בבסיס מגילת העצמאות, יצירת קישור בין העצמאות האישית והלאומית ועידוד המשתתפים לקבלת אחריות כחלק מתהליך ההתבגרות שלהם.

שכבות גיל:  ה' | ו' | ז'

משך הזמן: שעה וחצי

יזמות וחלוציות (לקום ולעשות מעשה)

מספר תוכנית בגפ"ן: 13842

תקציר של הפעילות:  לחלוצים של פעם וליזמים של היום יש הרבה במשותף: שניהם משתמשים ברעיונות חדשים ופועלים כדי לשנות את המציאות. בן-גוריון אמר: "מה זאת חלוציות? זוהי קודם כל אי-השלמה עם המציאות." עם איזו מציאות אתם אינכם משלימים? ההרצאה מבוססת על ההנחה שהחלוץ-יזם מתייחד בכך שהוא פוסע צעד נוסף לעבר שינוי המציאות. ההרצאה תפתח בהגדרת ?  יזמה וחלוציות ? והקשר ביניהם ותדגיש את היכולת של החלוץ לשנות את מציאות חיו ואת הממציאות החברתית תוך דגש על גיוס ויצירת שותפויות. נציע מודל שלבים בדרך ליזמות-חלוציות, ונדגים אותם בעזרת קטעי סרטים. החלק האחרון של ההרצאה מתבסס על למידה מהצלחות היסטוריות של יזמים-חלוצים. הצלחות אלה של יזמים-חלוצים, יבחנו וינותחו: כיצד הפכו חזון לתכנית ולמציאות? אילו דרכים בהן הלכו נכשלו ואלה הצליחו? מה ניתן ללמוד מהצלחות וכישלונות אלה? כל אלה יבחנו לנוכח צרכים של המשתתפים. החלק השני של הפעילות כולל סדנה שבה אנו בוחנים אילו נושאים בני הנוער היו מעוניינים לשנות בסביבתם החברתית, ומעודדים אותם "לקום ולעשות מעשה".

מטרה מרכזית: להכיר את השלבים השונים במעשה החלוצי-יזמי, להדגימם על בן-גוריון ועדי לוסטיג, ולעודד את המשתתפים לקחת על עצמם אחריות חברתית ולהיות חלוצים בתחומם/ יזמים חברתיים

שכבות גיל:  ז' | ח' | ט' | י' | י"א | י"ב

משך הזמן: שעה וחצי

רמז לבאות (ממנהיג צעיר למנהיג לאומי)

מספר תוכנית בגפ"ן: 14775

תקציר של הפעילות:  האם ניתן היה לצפות את עלייתם לגדולות של דוד בן-גוריון ומנחם בגין מילדותם? בתכנית זו נכיר את נסיבות חייהם ואת הבחירות שעשו שני מנהיגים אשר על אף התהום האידיאולוגית הפעורה ביניהם, דמו זה לזה באופנים רבים. האם ניתן היה לצפות את עלייתם לגדולות של דוד בן-גוריון ומנחם בגין מילדותם? בתכנית זו נכיר את נסיבות חייהם ואת הבחירות שעשו שני מנהיגים אשר על אף התהום האידיאולוגית הפעורה ביניהם, דמו זה לזה באופנים רבים.  האם נמצא רמזים לעתיד לקרות אם נתבונן במסלול חייהם? נבחן זאת באמצעות למידת קורות חייהם ובחינת החלטות שקיבלו כמנהיגים. מסקנתנו המרכזית מהלמידה היא כי ההפיכה למנהיג היא שילוב של נתונים ובחירות: המצב המשפחתי וההיסטורי ותכונות אופי, יחד עם בחירות ומעשים שיש בהם גרעין של הנהגה אשר יכולה להופיע כבר מגיל צעיר. כל אחד יכול לבחור להנהיג, הגם אם נסיבות חייו אינן פשוטות!

מטרה מרכזית: הכרות עם קורות חייהם ותכונותיהם המרכזיות של בן-גוריון ובגין, ובחינה כיצד נתונים משפחתיים והיסטוריים יחד עם בחירות אישית בגיל הילדות משפיעים על עיצוב דמותו של האדם הבוגר.

שכבות גיל:  ה' | ו' | ז'

משך הזמן: שעה וחצי

 

שנת הגשמה (עידוד יציאה לשנת שירות ומכינה קדם צבאית)

מספר תוכנית בגפ"ן: 30534

תקציר של הפעילות:  פעילות זו מכוונת לקרב לתלמידי ותלמידות התיכונים את הרעיון של שנת שירות אזרחית ולימודים ערכיים לפני הצבא. במהלך הפעילות יתוודעו לרעיון של התחלת החיים הבוגרים בשנה של חיזוק הזהות ושל עשיה חברתית. בהמשכה ידונו במשמעות של רעיון זה היום וברלוונטיות שלו לחייהם. ההתגייסות לשנת שירות וההצטרפות למכינות קדם צבאיות נעשו תופעה רווחת בקרב הנוער ישראלי. יותר ויותר מבני ובנות הנוער מחליטים לדחות את השירות הצבאי שלהם ולהקדיש 'שנת הגשמה' לערכים ועשייה בשנת שירות או מכינה קדם צבאית. זו אינה תופעה חדשה ? כבר עם הקמת המדינה הציע שר הביטחון (וראש הממשלה), דוד בן-גוריון רעיון דומה, להקדיש את השנה הראשונה של השירות בצבא לחינוך וגיוס אזרחי, מתוך אמונה בכוחו של הנוער ורצון לעצב את אזרחי העתיד.

מטרה מרכזית: עידוד בני נוער ליציאה לשנת שירות ומכינות קדם צבאיות

שכבות גיל: י"א-י"ב

משך הזמן: שעה וחצי

דמוקרטריה במאה ה-21 (פעילות ליום הזיכרון לרצח רבין)

מספר תוכנית בגפ"ן:  30514

תקציר של הפעילות:  "הדמוקרטיה היא אולי המשטר הגרוע ביותר, אך אין משטר טוב ממנה" אמר צ'רצ'יל. בשנים האחרונות מעמידה את עצמה הדמוקרטיה הישראלית פעם אחר פעם במבחן. הכמות הבלתי הגיונית של מערכות בחירות מעלה את השאלה האם המשטר הזה הוא היעיל והנכון? מטרת הפעילות היא לעודד להאמין שוב בעיקרון הדמוקרטיה, לבחון את גבולותיה ולעזור לקבל כלים לעשייה של בחירה נכונה ברמה האישית.

מטרה מרכזית: דיון במהות הדמוקרטיה ובגבולותיה 

שכבות גיל:  ט' | י' | י"א | י"ב 

משך הזמן: שעה וחצי 

משפט העם און- ליין

מספר תוכנית בגפ"ן: 13142

תקציר של הפעילות: מיצג אינטראקטיבי המביא לפתחם של המשתתפים דילמות היסטוריות משולחנו של דוד בן-גוריון, כאשר
המבקרים מהווים חבר מושבעים המצביעים ומשפיעים על המשך התסריט. המייצג בוחן סוגיות גורליות
בתולדות העם והמדינה דוגמת הכרזת המדינה, פרשת אלטלנה, פיזור האוכלוסין לעיירות הפיתוח, יחסי
ישראל והתפוצות. המשתתפים מצביעים ומשפיעים על ההחלטות דרך הטלפון הסלולרי שלהם!

שכבות גיל: ו' | ז' | ח' | ט' | י' | י"א | י"ב | י"ג | י"ד | צוותי חינוך | הורים | חיילים | מנהלים

משך זמן: שעה וחצי

בדשא של דוד

מספר תוכנית בגפ"ן: 30543

תקציר של הפעילות: לבן-גוריון היה חשוב ליצור קשר ישיר ובלתי-אמצעי עם העם אותו הנהיג. הוא ייחס חשיבות רבה במיוחד להתכתבויות שלו עם ילדים צעירים אשר להם תמיד נהג להשיב ראשונה. בכדי לשמר מורשת זו של קשר עם ילדים צעירים, המכון למורשת בן-גוריון פיתח פעילות ייעודית לילדי בית הספר היסודי שבה נחשוף את המשתתפים לדמותו של בן-גוריון וכן לנושאים של חלוציות, מנהיגות והנגב. בעוד התכנים שבהם נעסוק נוגעים לעולמו של בן-גוריון, המתודה היא חינוך חוויתי והתנסותי, מתודה המבטיחה שהילדים יהיו אקטיביים וילמדו באמצעות החוויות שבהן יתנסו. ילמדו וגם יהנו.

מטרה מרכזית: הכרות ראשונית עם מושגים מרכזיים בתולדות הציונות ועם שלבים בקורות חייו של דוד בן גוריון: התקופה החלוצית, הכרזת המדינה, יצירת סמלי מדינה והמעבר לנגב כל זאת באמצעות חינוך התנסותי

שכבות גיל: א' | ב' | ג' | ד' | ה' | ו'

משך הזמן: שעה וחצי

תיקי צופן

אתגר הנבחרת (חדר בריחה- נשיאים וראשי ממשלה)

מספר תוכנית בגפ"ן: 13048

תקציר של הפעילות: מי היו האנשים שעיצבו את מדינת ישראל והיו מנהיגיה לאורך השנים? איזה מן מנהיגים אנחנו?
סדרה של חידות ואתגרים יובילו את המשתתפים להכיר טוב יותר את הנשיאים וראשי הממשלה
שהלכו לעולמם ולא פחות חשוב מכך – אחד את השני

שכבות גיל:  ה' | ו' | ז' | ח' | ט' | י' | י"א | י"ב | י"ג | י"ד | צוותי חינוך | הורים | חיילים | מנהלים

משך הזמן: שעה וחצי

משולחנו של בן-גוריון (קווסט פותחים שולחן)

מספר תוכנית בגפ"ן: 15842

תקציר של הפעילות: חדר בריחה עם תפיסה חדשנית לעבודת צוות. על מנת לפתור את חדר הבריחה ולהגיע לתיבה הסופית הקבוצה
מתחלקת לתתי קבוצות, כאשר כל תת קבוצה פותרת את החידות בשולחן העבודה של בן-גוריון, אך על מנת
לפצח את החידה הסופית, על כל הקבוצה כולה, לעבוד בשיתוף פעולה.
רק כך יתאפשר לפתוח את הכספת ולגלות מה נמצא בתוכה.
חדר הבריחה מתייחס למוצגים אשר נמצאים בשולחן עבודתו של דוד בן-גוריון )אותם ניתן לראות בצריף בן-גוריון(,
לערכים ולמקורות ההשראה שלו. משם אנו למדים גם על עצמנו – מה לנו יש "על שולחן העבודה שלנו"…

שכבות גיל: ח' | ט' | י' | י"א | י"ב | י"ג | י"ד | צוותי חינוך | הורים | חיילים | מנהלים

משך הזמן: שעה וחצי

חדר הסודות (חדר בריחה- חברת מופת)

מספר תוכנית בגפ"ן: 12621

תקציר של הפעילות: דרך החוויה הייחודית של חדר בריחה מאתגר, ייחשפו המשתתפים לעולמו המנהיגותי של בן-גוריון וידונו ברלוונטיות שלו לחברה ולחייהם שלהם. החוויות מהמשחק יעובדו לתובנות רגשיות וערכיות משמעותיות.

מטרה מרכזית: היכרות עם חייו ופועלו של דוד בן-גוריון שתעורר דיון במנהיגות ותעלה שאלות על הרלוונטיות של ההיסטוריה לימינו ותעודד את המשתתפים לחשוב על אחריותם לעיצוב החברה.

שכבות גיל:  ז' | ח' | ט' | י' | י"א | י"ב | י"ג | י"ד | צוותי חינוך | הורים | חיילים | מנהלים

משך הזמן: שעה וחצי

אוצר הנגב (חדר בריחה המדגיש את הפוטנציאל הטמון בנגב)

מספר תוכנית בגפ"ן:  14931

תקציר של הפעילות: דוד בן-גוריון ידע שטמון בנגב אוצר. בפעילות המבוססת על עולם חדרי הבריחה, בעזרת רמזים
מאתגרים, תפתחו את מנעולי הקוד של התיבות והכספת עד שתגיעו לתיבת האוצר.
רק חשיבה יצירתית ועבודת צוות יובילו לפתירת כל החידות ולגילוי האוצר שבן-גוריון ראה בנגב.

שכבות גיל: ז' | ח' | ט' | י' | י"א | י"ב | י"ג | י"ד | צוותי חינוך | הורים | חיילים | מנהלים

משך הזמן: שעה וחצי

תוכניות ארוכות טווח

חצ"ב- חלוציות צעירה (בונים מנהיגות מקומית בנגב)​

מספר תוכנית בגפ"ן:  15793

תקציר של הפעילות: עד כמה הילדים מכירים את העיר שלהם? ומה הם יכולים לעשות כדי לקחת חלק בעיצוב הקהילה שלהם? בתכנית ארוכת טווח זו אנו מפתחים בקבוצות תחושת שייכות ואחריות, מקנים להם כלים במנהיגות, ונותנים במה ליצירתיות והכשרון שלהם. התוכן של תכנית זו מורכב משלושה נדבכים, הנבנים בהדרגה במהלכה , מורשת וזהות; מנהיגות ואחריות; התנסות ובניית קבוצה. המפגשים השונים מורכבים ממתודות מגוונות, סדנאות, סיורים, מפגשים עם דמויות מפתח והתנסות באקטיביזם חברתי. הלמידה תוביל את המשתתפים לשני רגעי שיא במהלך הפעילות, התנסות בפעילות קהילתית בעיר. הקבוצה משמשת למקום המעצים והבונה של הזהות של המשתתפים ולכן אנו מקדישים חלק משמועתי של הפעילות לבניית הדינמיקה הקבוצתית. הפעילות מתקיים בין15-20 מפגשים, בהתאם לתאום עם בית הספר

מטרה מרכזית: פיתוח מנהיגות מקומית צעירה, שפועלת מתוך הקשר קהילתי ומבינה את האחריות שלה בקהילה.

שכבות גיל:  ה' | ו' | ז'

משך הזמן:  כעשרים מפגשים שבועיים של שעה ורבע כל אחד

מנהיגים מובילים שינוי בשכונה (לוקחים אחריות בקהילה)

מספר תוכנית בגפ"ן: 15312

תקציר של הפעילות: מה אנחנו באמת יודעים על השכונה שבה אנו חיים? מה הסיפור של הקמתה ומה הסיפור של הקהילה שבה? המשתתפים בתכנית זו יחקרו את הסביבה הקרובה ביותר שלהם במטרה להרגיש שייכות ולקחת אחריות על פני השכונה והקהילה. שכונת המגורים היא המקום שבו מתעצבים חיי הנוער, זוהי הקהילה המיידית אליה משתייכים הנערים והנערות, בבתי הספר, תנועות הנוער, חוגים, חברים וחיי הפנאי שלהם. מתוך ההבנה הזו, התכנית פועלת לחיזוק ההיכרות ותחושת השייכות של המשתתפים לשכונה שלהם. בשילוב מגוון של למידה עיונית ומעשית, הנוער לומד את סיפור השכונה והקהילה ומפתח עמדה בקשר למקומו בקהילה. בטווח הקצר, פועל התכנית לחיזוק תחושת השייכות והאחריות על המשתתפים על סביבתם הקרובה. בטווח הארוך, זו היא הדרך לעודד אזרחות פעילה, מתעניינת, אכפתית, רגישה ואחראית. בתכנית זו הנוער מתנסה בלמידה וגם בעשייה רלוונטית.

מטרה מרכזית: חיזוק הקשר והאחריות של המשתתפים בקהילה שלהם, טיפוח מנהיגות בהקשר מקומי-קהילתי והתנסות באזרחות פעילה.

שכבות גיל: ד' | ה' | ו'

משך הזמן: שעה וחצי

ליצירת קשר אזור דרום:

מוריה > 052-700-3034

מייל > [email protected]

ליצירת קשר אזור מרכז וצפון:

ליאור > 052-312-4808

מייל > [email protected]

איתן דוניץ

מנהל המכון למורשת בן־גוריון

מנהל המכון למורשת בן־גוריון משנת 2018. למד לימודי תואר ראשון בפילוסופיה, מדעי המדינה ומשפטים ולימודי תואר שני בניהול מלכ"רים וארגונים קהילתיים. חובב השפה העברית על נגזרותיה, ספריה ושיריה. איש החברה האזרחית יותר מעשור ובן־גוריוניסט בנשמתו. גדל והתחנך במדרשת בן־גוריון ומאז הספיק לתור את הארץ, (וקצת) את העולם ולעלות בחזרה לנגב. חי בקיבוץ טללים עם עינב, רעייתו, ובנותיהם – ליאור גליה ורננה.